Här hittar du!

Gallery

9: Det här svarta helvetet är tydligen avgasventilens mekanism. 7 hela sidor i manualen, och varnar idioter att pilla här. Dvs jag, eftersom jag såg den texten lååångt efteråt. 20: I med nya ramlager. Pressa eller knacka med något mellan. Här har vi det gamla lagret. Basen uppe. Troy satte upp sina partytält, vilket var trevligt när det regnade senare. 10: Här uppradade och kollade. För att veta om teflonbussningen är slut så kan man skrapa med nageln utanpå teflonet. Det ska vara slätt och fint och inte kännas som ett sandpapper. Känns ytan somsandpapper är det bara att byta ut.

Konsten att kränga däck – Ältamodellen

Att kränga däck är ett kärt ämne och en självklarhet för skogsfolk. Bra att öva hemma, då man en dag står ute i ösregn och måste laga punka. Principen är densamma som på cykel, så de flesta har gjort det nån gång.

Punka? gör steg 2-6, laga punkan och tillbaka samma väg.

Tips:

Däckstryck fram och bak (riktlinjer medeltung hoj)

Gata: 1,5 / 1,7

Grusväg: 1,3 / 1,5

Skog/bana: 0,7 / 0,8

Lättare hoj eller lättare förare =>mindre tryck och tvärtom.

Högre fart => högre tryck och tvärtom.

 

Däckdomensioner: se bild 1

Däckdimensionen tyder du såhär: Bredd / höjd – dimension (i detta fall 110/90-19)

110: Däcksbredd i mm, i detta fall innanför nabbarna, men andra mäter ytterst på nabbarna.

90: Däckshöjd, % av bredd alltså 99 mm (110 x 0,9)

19: Diameter. Detta passar till 19 tums-fälg

 

Övrigt:

Kräng inte däck arg.

Kör med vettiga däck. Rätt däck och inte blankslitna.

Ha med grejor för detta

Använd inte ventillåsringen.

Använd däcklås

Inte bra om ventilen lutar. Då slirar alltså däcket på fälgen

-Carl Hagenblad-

Foto: Anna