Kamkedjebyte Yamaha WRF 400/426
Verktyg:
* Bassatsen för hojmek, dvs. hylsverktyg, nycklar, mejslar och tänger
* Mutterpicka
* Momentnyckel (!!)
* Torx-mejsel eller bitshylsor med torx. Storlek T30
* Svänghjulsavdragare
Delar att byta:
* Kamkedja
* Packning till tändkåpa
* Packning mellan topp och sträckare
* Eventuellt kamkedjesträckare
* Eventuellt skruvar (10 st) till kamaxelöverfall
Innan du börjar så se till att du har alla verktyg och delar som behövs. Jag har valt att byta allt som skrivits ovan. Sträckare och skruvar till överfallen behöver nödvändigtvis inte bytas. Min hoj har dock gått länge så jag väljer av den anledningen att byta även sträckaren för att vara på den säkra sidan. Skruvarna till överfallen byts då mina såg lite för ”använda ut”. Vill inte riskera att dom går av p.g.a utmattning från tidigare ägares mekande.
1: Se till att hojen är ren för att undvika att skräp kommer in i motorn medans du skruvar! Tvätta hojen, töm ur oljan och demontera sadel, tank, kylarvingar, växelpet och övre motorfästet. Ovanför ventilkåpan, längs ramen går större delen av hojens kabelstam, koppla ur kontakterna på hojens vänstra sida (i färdriktningen) och böj undan kabelstamen åt höger för att få mer plats ovanför ventilkåpan. Gör rent där kabelstammen satt.
2: Demontera ventilkåpans slangar och plocka bort ventilkåpan. Inspektera tätningen/packningen mellan topp och ventilkåpa, vid behov, byt. Lossa "inspektionspluggarna" i tändkåpan. Ställ motorn i övre dödläge. I hålet vid tändkåpan skall texten HI synas och I:et ska matcha mot de två hacken i kåpan. Samtidigt som detta skall de yttre punkterna på vardera kamdrev linjera med kanten på toppen (så gott det går!) och en punkt på vardera drev peka rakt upp. Om så önskas, passa på att mäta ventilspelet.
3: Vrid på förgasaren för att komma åt att lossa kamkedjesträckaren. Lossa helt mittenskruven på sträckaren vartefter de andra två skruvarna lossas och hela sträckaren demonteras. Täck hålet med en trasa eller papper!
4: Lossa kamaxelöverfallen. Börja innifrån och gå utåt. Lossa enligt ett korsmönster. I kamaxelöverfallen sitter en form av låsring (en per kam). Var vaksam så att du får med dessa.. Vinkla upp kammarna så att kamkedjan kan lirkas av. Häng upp kamkedjan så att den inte faller ner.
5 Lossa tändkåpan för att komma åt svänghjulet. Använd mutterpicka för att lossa muttern (högergängad) som håller svänghjulet. Muttern kan lossas utan mutterpicka om motorn hindras från att rotera. Exempelvis genom att lägga i en växel och låsa bakhjulet med bromsen. Demontera svänghjulet med lämplig avdragare. Avdragare för WRF 400/426 är en specialare. Skruva in de tre M6:orna i respektive hål på svänghjulet. Håll emot avdragaren och skruva åt centrumskruven tills svänghjulet lossnar. I detta fallet har jag tillverkat min avdragare själv. Delningen är 120 grader mellan hålen och mittenskruven är en M16 som svarvats spetsig.
6: Lossa statorplattan. Skruvarna har torx-fattning, storlek T30. Häng undan statorplattan åt vänster.
7: Lossa högra glidskenan och flytta den såpass mycket att kamkedjan kan lirkas ut. Det är trångt och bökigt, men det går.
8: Sänk ner den nya kamkedjan och trä den över drevet på veven. Se till att den hamnar rätt och inte i ett mellanläge mellan kuggarna. Häng upp kamkedjan med stripes eller snöre så att den inte ramlar ner eller slackar för mycket. Dra åt skruvarna till glidskenan du lossade. Åtdragningsmoment 10Nm.
9: Återmontera statorplatta och svänghjul. Torx-skruvarna till statorplattan dras till 10Nm och muttern till svänghjulet med 48Nm. Använd inte mutterpicka till åtdragning. Spärra istället så att motorn inte kan rotera. Genom att skruva i två M6-skruvar i svänghjulet och hålla emot med en ringnyckel kan muttern enkelt dras åt.
10: Olja in kamaxlarna och lagerytorna i toppen. Placera kamaxlarna i toppen och lirka på kamkedjan. Genom att vinkla kamaxlarna kan kedjan flyttas så att märkningarna hamnar korrekt. Se till att motorn fortfarande står i övre dödläge! Kontrollera mer än en gång att allt stämmer, även nere vid svänghjulet!
11: När kamaxlarna ligger rätt och alla markeringar stämmer, montera låsringarna i spåren på kamaxellagren. Placera en klick fett på varje låsring innan montering så hålls dom på plats ordentligt. Tryck dit kamaxelöverfallen med handkraft (!!!) och se till att låsringarna hamnar i spåren på överfallen. Applicera några droppar olja på skruvarna till kamaxelöverfallen och skruva dom i botten med fingrarna. Dra skruvarna i ett korsmönster till 10Nm. Mycket viktigt att använda momentnyckel.
12: Förbered kamkedjesträckaren för montering. Använd en liten spårmejsel för att skruva ihop sträckaren medans du håller emot med fingrarna så att den inte åker ut igen. Lås sträckaren i "ihopdraget läge". Detta görs lämpligen med den lilla T-formade plåtbit som medföljer sträckaren. Om sådan saknas kan mejseln låsas med en svetstång eller med hjälp av en bekant som håller i mejseln under monteringen. Montera sträckaren och dra de två yttre skruvarna till 10Nm. Lossa på låsningen så att sträckaren tillåts spänna ut. Dra centrumskruven till 10Nm. Klicka på bilden till vänster för en liten filmsnutt med beskrivning. Vrid tillbaks förgasaren i rätt läge, montera ventilkåpa, tank osv och fyll på olja. Provstarta och njut av en rasselfri motor!