Här hittar du!

Gallery

hagenblad hastskon Bilen packad: Tält 22 inkl kamin osv, 25-l dunk, grill, kol, flak öl, flak energidricka, körkläder, vanliga grejor, kampingprylar, flaggstång, badgrejor, mat, GT, tältlåda, lampor, verktyg, reservdelar, yxa, spade, ved och motorcyklar. Klart lastad asså. 7: Jag brukar låsa bakhjulet med en pinne och låta kedjan ta emot när jag skruvar av framdrevet. På en enstånka räcker det oftast med att ha 1:ans växel i, men nu är ju detta en 2-taktare utan vettigt komp, så då får man göra såhär.

Körningar

Text: Carl Hagenblad och Kartkjell

 

Varje söndag siktar vi på att köra med utgång från de två nedan angivna startplatserna. Kolla i forumet efter utlysta körningar. För att vara med här krävs inget medlemskap, bara att haka på.

Vi kör 20-40 mil och räkna med att det tar hela dagen. Har du en favoritrunda är du välkommen att visa de andra, alla har ju något smultronställe. Se till att dyka upp innan angiven tid, för vi drar på klockslaget.

Söndagskörningar delas in i tre typer:

LGF(långsamtgående fordon)-körning: Inga som helst krav på kompetens förutom rätt utrustning. Lämpligt instegstempo för både nykomlingar och nybörjare.

Söndagskörning: Vanlig hederlig söndagskörning, för anpassade åkare, med rätt utrustning och vana vid gruppkörning men som kanske inte vill tävla med klungan hela tiden. Kanske inte hittar alla spår och väger men vill lära sig både det ena och det andra. Vid denna typ av körning väntar klungan in gruppen och håller ihop. Vid fler än åtta deltagare delas åkarna in i körgrupper.

I-körning: Intensivkörning, vana SOE-förare som inte vill vänta i varje korsning, som känner varandra väl och gillar att gasa och dessutom pallar och är vana vid en heldagskörning eller hittar hem själva när de tröttnat. Tempot är oftast ganska högt.

En förutsättning för att hänga med är att ha sina saker i bra skick och hojjen servad. Det är dålig kamratskap att låta kamraterna vänta på en på grund av att hojjen inte är i skick eller punka på grund av dåliga däck.

Självklart skall du inte behöva ha den tuffaste hojjen av senaste årsmodell. Men rätt däck, och servad efter bästa förmåga är att föredra.

Det tar ca 30 minuter att laga en punka. 30 minuter gånger 20 personer är totalt 10 timmar förlorad körning.

Rätt utrustning är viktigt. Nedan är ett krav för att köra med SOE.

# Ryggskydd

# Rejäla stövlar

# Fräscha däck. (TKC80, T63, MT21, crossdäck eller likn)

Nedan är en stark rekommendation:

# Fullständigt kroppsskydd

# Första förband

# Verktyg

# Slanglagning

# Däckjärn

# Pump

# Kedjelås, kedjebrytare

Förutom schemalagd körning sker andra såsom enduro, vinter och crosskörning. Kolla forumet för detta.

Statoil Arlandastad (Eurostop) på E4 Norrut från Stockholm

Shell Botkyrka ligger på St Botviks väg 3 utmed E4 Söderut från Stockholm