Bladmåttstricket
Du behöver: Bladmått, slö kniv, nyckel och 5-56.
Detta trick är mycket användbart och kan tillämpas mitt ute i bushen utan problem med t ex en multitång. Här kommer den fullständiga versionen. Du märker att din framgaffel läcker ur packboxen. Att renovera framgaffeln kostar minst en tusing, och ofta är det skräp som hamnat i de inre packboxen. Du kan alltså testa detta innan, eftersom det är gratis.
Bilderna är suddiga pga felinställd kamera, men ersätts senare.
1: Din framgaffels ben får ringar av olja som ser ut som på bilden. Obra, men frukta intet, detta är lättare än att panta burkar på konsum.
2: Skruva av plastskyddet för att komma åt bättre. Detta är som ni ser en uppochnervänd gaffel typ White power, men om du har en vanlig skruvar du av damasken.
Torka rent och känn längs ytan, så det inte är ojämnheter som skär sönder packboxen. I så fall, slipa och gör fullservice.
3: Bänd försiktigt bort den yttre skrapringen med en slö kniv eller skruvmejsel. Denna är av gummi, så skär inte sönder något.
4: Stick upp ett bladmått innanför den inre skrapringen och dra det runt gaffeln i vinkel, så ev smuts åker ut. Spraya siliconspray, wd40 eller 5-56 under tiden för att tvätta.
5:En bild till. Här ser ni gaffeloljan som rinner ut. Den är här klar röd, men blir med tiden grumlig, och som med motorolja behöver den bytas med jämna intervaller. Se guide på meksidan. Testa om det funkade genom att torka av den, och studsa den. Upprepa detta tills det är torrt. Om det inte är torrt, upprepa eller utför fullservice.
6: När gaffeln inte längre läcker trycker du tillbaka den yttre skrapringen och skruvar dit plastskyddet eller dammasken.
7: Testa gaffeln genom att stöta den nedåt några gånger. Det ska då inte finnas oljeringar som innan, utan se ut som på bilden. Om det fortfarande läcker, skrapa en gång till. Fortfarande läcka, lämna in gaffeln eller byt skrapringar, packboxar, olja och ev andra tätningar, såsom teflonringarna.
-Carl Hagenblad-