Rallykonvertering

Guide: Rallykonvertera din hoj

Text: Carl Hagenblad

Guide till hur du bygger om din hoj till en ökenrallymangalre för oss normala förare som inte slantar upp ett villalån för en rallyhoj direkt från fabriken. Det är ett helvete att hitta allt, så jag tänkte dela med mig av hur jag och andra gjort. Alla tävlingar har egna regler för vad som skall med på hojen, men här nämner jag de vanliga, dvs amatörrally utan massa skrot. Less is more, var mitt mantra att bygga min egen hoj inför Sahara och Tuareg 2010. Du tar alltså din egen hoj och uppgraderar med prylar.
Många leverantörer ha Svenska agenter, så kolla runt på bra pris. Du kan spara mycket pengar här. Exempel en prdukt jag köpte för 3200, i Sverige 8500. Tullfritt och vanlig frakt inom EU, också många använder säker betalning över nätet. Fått mycket bra respons från saker jag frågat osv. Tänk också på att mycket av detta kan du sälja till bra pris t ex tanken. Andra kan du flytta till nästa hoj, och kan räknas som engångskostnader.

Typisk utrustning:
1: Stortank
2: Trippmätare
3: Roadbookhållare
4: Hasplåt
5: Verktygslåda
6: Nödutrustning
7: GPS
8: Vattentank

1: Stortank.
Många hojar har en ganska blygsam tank orginal, med räckvidd på 150-200 km. Räcker inte detta har du på en större helt enkelt. Företag som säljer detta finns i europa, men ännu mer i USA. Köpte en 12-liters Clockwork här: http://www.justgastanks.com/. Tullen var 700 spänn på detta. Kolla efter stora tankar på soes annonser, blocket osv. Tänk på att man ofta inte får med kran, så beställ en sådan också, så kan du växla lätt sedan. Kylningen en viktig sak här. Kylfläkt bra att ha i varma områden och tanken måste passa här. Står där du beställer. Beställ inte för stort, blir bara otympligt.

2: Trippmätare.
Går kanon att köra med orginal trippmätare om du har fjärrkontroll till den och kan justera upp/ner lätt. Många rallyn är det totaltripp som gäller. Stora siffror ett plus. Här skiljer sig priser enormt. Biltemas cykeldator för 99 spänn eller Touratecs IMO för 9500? Min kompromiss var KTMs gamla stora tripp och orignal liten som reserv. Nu hittat en finfin liten jag skall byta till från Ozzo racing.http://www.ozzoracing.com/shop.php tryck tripmaster.

Detta är den viktigaste prylen och måste funka. IMO som alla dakarsnubbar åker med verkar halt kass. Plast överallt och löjligt dyr.
Vettig: 1500-3000:-

3: Roadbookhållare.
Här är det lite lättare att välja. Bort med alla handjagade, som är livsfarliga när du kör offroad eller snabbt. Bort med alla kuggdrivna. Kvar är några få remdrivna. Jag köpte MD som alla bredhängslen, men hittade en anna vettig senare hos F2R http://www.f2r.pt/

Fjärrkontrollen till dessa är en vippbrytare som också finns på ELFA, stor som en kloss, men Ozzo hade ju en smutt variant. Elfa är dock billigt i denna svindyra värld. Se till att montera vippan så du når den lite illa, annars bryter den tumman av dig i en krasch. Elen drar du upp från 12V någonstans. Jag fick dra eget från batteriet till styret.
Pris: 3500:-

4: Hasplåt.
Hasplåt i sig är inte kritiskt, men helt obligatorisk att ha på. Färdiga finns på massa ställen, Här är det viktigt vad du skall ha den till. I mitt fall behövde det hålla en nödvattentank på 2 liter. Hasse Jiredal hade skruvfästadäckjärn och det finns också Vertygslådor, lönnfack för prylar osv. Meca har allt http://www.mecasystem.fr/, Touratech har också massor. De levererar färdigabyggda hojar till Dakar osv. http://www.touratech.se/
Aluminium minst 3mm och gärna tre fästen (fler kan vara svårmonterat). Borra upp hålen och skruva fast med brickor, så klarar den en landning också.
Jag har en polare som svetsade en hasplåt till mig. Annars 1-2000:-

5: Verktygslåda.
Saker går paj. Dina eller andras. Du måste ha det där kedjelåset, tändstiftet, buntbanden. Lika bra att ha en bra verktygslåda också. Finns flera bra. KTM och Scott har bra i nylon, som fästs fram eller barskärm http://www.scott-sports.com/us_en/, En del gillar Tysk midjeväska, men tänk på att ni ska klara en klotning utan att punktera alla organ med mejslar ni har på er i så fall. Jag köpte en rulle från Kriega. som passar på bakskärmen i väskan US-5. http://www.motowerx.se/

6: Nödutrustning.
Kanske skiljer detta sig från flera tävlingar men minimum mäste vara första förband. Montera synligt på hojen så folk kan se den, typ framskärm eller ytterfack på ryggan. Jag köpte dessutom nörpåse från Naturkompaniet med tändare, kompass, nödfilt mm. http://www.naturkompaniet.se/Product….aspx?id=86655
Nödblodd köptes från en båtaffär typå Watski. Vattentank räknas såklart också in här, samt mobiltelefon och GPS.
350:-

7: GPS.
LIten är bättre. Kanske man inte ens behöver kartfunktion och då finns flera billiga GPS. I Exemplet Tuareg behövde vi Garmnin (alternativt dator att tanka koordinater till annat märke) med Pil, Bäring och avstånd. För säkerhets skull skulle också en back-track-funktion finnas, om man kommer riktigt vilse och kan då vända på ens sträcka och hitta tillbaka. Foretrex fick det bli, och finns i flera modeller. En liten GPS lättare än mitt armbandsur.

8: Vattentank.
Inte säker du behöver men vissa tävlingar kräver vattentank. En del har tanken integrerad i hasplåten och får ner vikten lågt. Andra drar fast flaskor på hojen. 2008 hade vi Julas kampungflaskor fast på ramen på LC4. Micke Berglind hade två ½-litersflaskor på bakskärmen och resten i stor vattenrygga. Vatten är tungt och kommer utsätta fästena för vibrationer och kraft, så montera stabilt, gärna stumt i ramen.

Exemplet ovan landar på c:a 15 000 spänn, vilket är en hög siffra för många. Täck då på att allt här är nypris. Beggat finns massor. GPS billigt beggat, stortank går att hitta med framförhållning.