Gaffelrenovering tvåkammargaffel
Detta är en tvåkammargaffel, och man kan säga att det är dubbelt så jobbigt som en vanlig gaffel. Krävs några specialverktyg för min gaffel, med går även utan. Innan du ger dig in på detta, bör du veta att en sådan här renovering kostar under 1000 spänn på verkstad, så känner du dig osäker kan det ju vara ett alternativ.
1: Här har vi det eviga problemet, en läckande och värdelös framgaffel. Lossa de övre fästena på gaffelkronan och lossa gafflarnas överdel (orange) när det sitter fast i gaffelkronans undre fäste. Skruva loss gafflarna från hojen och sedan av med gaffelbensskydden. Tvätta det du kan redan nu. Hade tyvärr inte den möjligheten denna gång, så det är lite skitigt på sina ställen, men gör det om du kan.
2: Skruva ur överdelen och töm ur oljan.
3: Skruva tillbaka överdelen och lossa centrumbulten undertill. Tryck från överdelen och häng upp hela skiten med specialverktyg. Detta fanns beskrivet hur man tillverkar i manualen. I mitt fall skulle öppningen vara 12,2mm.
4: Håll emot med nyckel och lossa centrumbulten. Ta bort den helt och även pinnen innanför. Detta är alltså regleringen för kompression.
5: Lossa klykan och dra ur hela innanmätet och fjädern. Ställ dem på högkant i nån bunke. Återkommer till detta vid punkt 10.
6: Pilla bort skrapringen och lyft ur låsringen.
7: Innanför packboxen sitter teflonringar. Värm utanpå.
8: Greppa i varsin ände av gaffeln och dra stötvis isär dem.
9: Ta bort alla prylar och lägg dem i ordning. Tänk på att teflonringarna skall byta plats i ordningen vid montage senare. Rengör allt och kolla teflonringarna. Ställ långa delarna i bunken.
10: Lossa den översta hylsan och töm ur oljan.
11: Dra ur insatsen och töm ur oljan innuti.
12: Pumpa ur all olja genom att dra i pistongen. När den inte gurglar längre är all olja ute. Ställ grejorna i bunken.
13: Du ska nu ha en mindre skog av oljeavrinnande stänger. Låt det stå såhär medans du torkar upp all spilld olja, tar en bärs eller vad du nu brukar göra. Kolla alla o-ringar och byt dem om så behövs.
14: Ok, nu skall allt ihop igen. Trä på grejorna i rätt ordning och åt rätt håll. Denna ordning gäller: Skrapring, låsring, packbox, bricka, teflonring med teflon på insidan, och teflonring med teflon på utsidan. Använd en kådis för att inte skada gummidelarna, eller om du har stadigt förhållande, en fryspåse.
15: Trä i innerröret i ytterröret och tryck ner teflonringen med ett specialverktyg, som belastar hela ringen runtom. Sånt har man ju inte liggandes, så en bit av en gammal kitskrutpatron fick duga. Kanon! I med brickan, packboxen, låsringen och skrapringen. Tada! du har en funkgernade ytterdel.
16: Ta fram innerdelen och dra ur pistongen så långt det går. Mät upp och häll i olja ovanifrån. I mitt fall 180 cl. Pumpa sedan sakta ner oljan med pistongen, tills du inte hör något bubbel.
17: Justera nivån enligt manualen. I mitt fall 5-10mm från "guldflänsen". Jag är ju en sån hardcoremek att jag har ett justerbart oljenivåverktyg "sugsnabel" på min hoj motsvarar detta 118,2 mm. Mindre viktigt, men men.
18: I med hylsan och dra med moment.
19: Skruva kompressionen till det mjukaste och pumpa innerdelen 1 dm flera gånger och sedan hela vägen några gånger.
20: Töm ur oljan och blås ur all olja ur hålen. Har du ingen tryckluft, kan du skruva ur pysen brevid kompressionsskruven och låta den stå uppochner i en kvart.
21: Ok, för att se och grejorna är täta, torka av allt och ställ upp i spänt läge 20-25cm ihoptryckt, dvs mer än på bilden. Vänta en kvart. Har den inte läckt är den tät.
22: Skruva in muttern längst ner och fippla in fjädern i gaffeln och sedan innerdlen i denna. Skruva in överdelen igen.
23: Häng upp muttern på klykan. Fippla i komp-pinnen igen och sätt den på plats. Trä på hylsan på denna och skruva in den för hand. När det tar emot skall du ha ett spel mellan muttern och hylsan på någon mm. Håll hylsan med momentnyckel och dra muttern med annan nyckel.
24: I med hylsan igen och dra med moment.
25: Skruva loss överdelen igen och fyll i oljan. Skruva ihop gaffeln igen.
26: Klara gafflar. På med skydden, i gaffelkronan, dra åt överdelen och på med allt annat skräp. Ut och tokslanga.
-Carl Hagenblad-