Renovering av 2-taktsmotor cr250

Renovera?
Det finns en tid och en plats för allting. Tiden för denna CR250-motnr var inte än, men jag ville ändå renovera den, mest för att lära mig. Det var rätt jobbigt, som allt när man inte riktigt vet, men till slut gick det. SKäl att renovera är om motorn vibrerar onaturligt mycket, låter illa, eller att växlarna gett upp. Hittar du metallbitar i oljan kan det också vara dags. Guiden här är rätt generell, men du behöver ändå manual för jobbet.

Verktyg:
Specialverktyg: Avdragqre för svänghjul och kopplingskorg. Press för lager och motorhalvor. Momentnyckel. En mutterdragare är också en fördel, då denna ersätter olika avdragare. Jag har under tiden gjort egna verktyg, så visst går det. Värmepistol är också bra för att plocka ur lager. Manual.

Pris:
Lager: Köpta på momentum. SKF standardlager. Detta inkluderar även packboxar. 993:-
Kolvkit: 977:-
Packningssats: 880:-
Packboxar ej standard: 101:-
Olja: 150:-
Glykolvatten: 20:-
Pris: 3121:-

Misstag på vägen och hur jag löste dem.
Kicken helt stum: Fjädern för hårt spänd. Lossade den lite.
Växlarna funkade inte: Växelväljarens arm under kopplingen har en lite bricka som lossnat. Bara att sätta dit igen.
Ingen neutralväxel: Inget axialspel på igående axel. Detta var ett kugghjul i växellådan som var bakvänt. Bara att riva hela motorn igen och börja om.
Kopplingen tar inte, driv hela tiden: För lite oljamellan lamellerna. Lossa, ojla och sätt dit igen.

Tack för hjälpen Tobbe på E&D mc