Enduromania – så funkar det

Text: Mattsson

Bild 34

Fakta om Rumänien:

Rumänien (’’romarnas land’’) är en republik i sydöstra Europa vid Svarta havet.

Yta: 237 500 km2

Invånarantal: 22,6 miljoner

Rumänien indelas i 40 län

Huvudstaden Bukarest ligger på slätten i söder vid en biflod till Donau. Andra större städer är de viktiga hamnarna Constanta vid Svarta havet och Galati vid nedre Donau samt Brasov i höglandet och Timisoara i väster.

 Så går Enduromania till:

Tävlingen är egentligen ingen ”riktig” tävling och framförallt , ingen endurotävling som vi är vana vid. Det är en ”offroad-tillställning”, med ett tävlingsmoment som extra krydda. Allt är väldigt avslappnat och det är en vinna-vinna-situation. Vi får komma dit och köra i deras fantastiska natur och terräng samtidigt som vi kommer med pengar och sprider ett gott rykte om landet. Körningen kan dock bitvis vara riktigt svår har vi förstått, vi undvek de svåraste delarna denna gången, och då hade vi ingen lätt körning med svenska mått mätt. Alla kan köra där och ha utbyte av körningen, allt från rena nybörjare till avancerade åkare, och den sociala delen med umgänge med de andra teamen är en viktig och central del.

Man startar på morgonen när man vill och man kommer hem på kvällen när man vill. Om man så önskar, kan man ligga ute hela veckan och återkomma till kl 14 på fredagen. Det finns 80 kontroller att ta och de är utspridda på ett ca 20 X 20 mil stort område.

 Pappersexcercis

Allt finns att hämta på enduromania.net. Dessutom får man ett utskick via mail med all information, inklusive lista med waypoints till de checkpoints som man ska plocka. Har man problem eller undringar, mailar man Sergio som är arrangören och allt löser sig.

 Tävlingsformen

Man kör i lag om minst tre personer. Har du ingen att köra med kan du bli ihop-parad med ett annat team. Själva tävlingen är en orientering där du ska plocka checkpoints. Dessa är utmärkta på träd, hus eller hos någon person med stämpel. Checkpointsen är olika värda beroende på avstånd och svårighetsgrad att ta sig dit. Navigeringen är allt, tar du fel väg kan körningen bli mycket svårt, eftersom det är kuperat.

Transport ner och hem

Vi valde en gammal buss som transport- och boendeform. Bil med släp går också bra. Vägarna genom europa är av varierande kvalitet, i Polen tex är de flesta vägarna usla, medan Ungern håller hög kvalitet. Vi åkte på stora vägar som GPS:en föreslagit för tung trafik. Nedresan gick Nynäshamn – Gdansk – genom Polen – Tjeckien -Slovakien -Ungern och så Rumänien. På hemvägen skippade vi Tjeckien och körde mera rakt upp, vilket gick bra, men det var mycket vägarbeten. Vi övernattade 3 nätter i bussen på vägen ner och hem.

Deltagare

Det var deltagare från Tjeckien, Holland, Österrike, Tyskland och Sverige. Ett lag var en familj bestående av mamma på fyrhjuling, liten grabb på 65-kubikare och pappa på en större KTM. Ett annat lag bestod bara av fyrhjulingar med en Unimog som följebil. Dessa lag åkte långt och blev följaktligen 1:a och 2:a.

Det fanns både rena nybörjare och duktiga åkare.

 Kostnader

Själva tävlingen kostade 138 EUR. Alla priser finns på enduromania.net. Vi åt frukost, middag, ett par luncher och drack öl i matsalen på campen och jag som inte drack så många öl betalade 170 EUR för hela veckan, inklusive campingplatsen. Resan ner kostar bensin, eller diesel och eventuella övernattningar.

 Navigering

På plats fick man fem papperskartor och alla waypoints digitalt. Det finns ännu ingen riktig, digital och detaljerad karta över Rumänien, men det är på gång. Kartorna fungerade som stöd, men gick inte att lita till 100%. De stämde dessutom inte ens överens sinsemellan där de överlappade varandra. Man lärde sig efter ett tag hur det fungerade och hur man skulle tänka, men har man som vi aldrig varit där ska man räkna med många felkörningar. Checkpointsen byts inte ut för varje år eller omgång, några byts ut i taget efter ett antal år. Därför har folk som varit där förut ett försprång, de vet precis vägen till många av checkpointsen. Orättvist kan man tycka, men jag tycker inte det gör något. Är man ambitiös och bra på navigera kan man placera sig högt ändå, se bara på oss som kom 6:a trots mycket strul med hojarna och vurpor. Navigering är allt! Är man dålig på det ska man vara försiktig. Det är inte som här hemma, där vägarna eh, finns, syns och är tydliga. Där nere vet man inte om det är en väg man kör på eller om den leder åt rätt håll, om det är rätt väg, eller om det finns flera. Det man kan hålla uppsikt på är kompassriktningar, om det går uppför eller nedför samt floderna, dom är oftast korrekt utsatta och flyttar inte på sig. Allt annat är gissningar, såvida man inte kört där förut.

 Boende

På plats kan man bo i tält eller husbil på ”campingen” (gräsmatta bakom enduromania-huset), eller i huset. Jag tror det fungera som vandrarhem, dvs man delar rum med en eller flera. Gemensamma duschar och toaletter finns i huset. I Brebu Nou, där vi var, var allt nybyggt och fräscht.

 Mat&dricka

Man kan äta frukost, lunch och middag i endurmania-huset. Dock är man ju oftast ute och kör hela dagarna, då är det bäst att ta med mycket energi i form av powerbars eller liknande, då det är ont om ställen att äta på. Vatten finns att köpa på campen, i obegränsad mängd, och man tar det man vill och skriver upp sig på sin lista

 Pengar

I Rumänien är det Lei som gäller. Euro fungerar oftast också. Visa-kort är mindre gångbart och fungerar inte alltid. Gott om kontanter rekommenderas. Boende och logi kan betalas på plats, eller via bankkonto efteråt.