Libya Rally 2016 av Mikael Berglund

Jaha, då var det dags igen. Efter osedvanligt mycket pappersfippel och extra kostnader satt jag på flyget till Agadir Marocko för att köra Libya Rally 2016 tillsammans med Per Enochsson, Björn Magnusson, Anette Östelius, Michael Lundberg, Henrik Rahm och Tony Landh i Rally Raid Sweden. Michael Badini och Henrik Finér var med för att sköta transporter och service.

Dag -2 Anlände på förmiddagen till Agadir, checkade in på hotellet och träffade serviceteamet samt Anette och Lundberg som hade kommit sent dagen innan. Plockade ihop prylar och papper för att göra den administrativa delen av besiktningen. Allt gick bra och sen blev mer småplock med att montera UNIK GPS med all dessa kablar och antenner. Skulle precis dra iväg på den tekniska besiktningen när jag kom på att jag inte hade klistrat på startnumren! Annars gick det bra. Kl 17.00 var det kurs i UNIK GPS-funktion och hantering.

Dag -1 Fortsatte att snygga till kablage, stuva om i lådorna, sparka på däcken, tanka samt att springa fram och tillbaka mellan hotellet och depå med grejer som alltid var på fel ställe. Lundberg blev lite stressade när värsta RebelX-KTM led av lite bensininkontinens med full tank. Löstes genom att inte tanka fullt några fler gånger! Dagen avslutades med en lång briefing av organisationen. Träffade också några förare från DAKAR 2015 och prata lite skit med dem.

Dag 1 Agadir Tan-Tan. Inleddes med en lång transport, en av endast två längre transporter på hela rallyt, ca 275 km till startplatsen som låg mitt på en öde jättestrand. Specialen var ca 175 km lång och inleddes med 25 km fullfartsprov längs stranden där vi startade fyra och fyra. Hojen är bestyckad för att klara allt mellan 0 och 5000m:s höjd alltså troligen lite snålt ställd vid 0 meter över havet varför jag inte tordes hålla stumt hela vägen utan låg på ca 130-135km/h och pumpade lite med acc-pumpen för lite extra soppa åt de stackars hoppande ventilerna. Vid 25 km var första noten, vänster in i en ravin/flodbädd. Nästan på en gång när jag svängt mötte jag åkarna från gruppen före samt de i min grupp som hade hållit stumt. Konstigt tänkte jag, noten är ju solklar! Det visade sig senare att de letade efter WayPointen i GPS. Organisationen hade gjort en tavla när koordinaterna matades in så att de sista siffrorna hade lagts in som decimaler istället för minuter/sekunder eller tvärsom. Detta gjorde att alla WP låg ett antal hundra meter bredvid spåret och på mycket svåråtkomliga platser. Jag brydde mig inte i GPS i början eftersom det var så solklar och enkel navigering efter RoadBooken. Det betydde att jag ganska snart låg först i spåret och fick korsa småbäckar med kristallklart vatten. När jag lugnat ner mig och började titta på GPS så fick jag med jämna mellanrum larm om att jag hade missat WP, beslöt mig för att strunta i det och köra efter RB. Fick snart sällskap av Gilles Vanderweyen som åkte fort men var lite osäker på navigeringen så vi lyckades hålla ihop. Runt 140 km var vi dock vilse och med WP som var spridda med hagelbössa blev vi inte mycket hjälpta av dessa. Till slut fick jag syn på en långtradare långt bort i fjärran och mindes att det var några kilometer asfalt på sträckan runt 145km. Vi styrde kosan däråt och lyckades komma precis där ORGA hade en vägvakt vid påfarten till asfalten. Fick bekräftat att WP låg helt fel då WP där vi skulle svänga av asfalten åt vänster låg 300m ut i i bushen åt höger. Gilles gasade ifrån mig några minuter på slutet men jag kom in som klar tvåa. Det hade jag dock inget för eftersom ORGA beslutade neutralisera sträcken då vissa hade gjort som jag, kört bara efter RB och struntat i WP, medan andra hade spenderat timmar med att komma till alla WP. Troligen ett korrekt beslut.

Dag 2 Tan-Tan till Icht. Rallyts längsta dag, 614 km med 485 km special. Eftersom gårdagen blev neutraliserad startade vi i startnummerordning, jag var alltså iväg som hoj nummer 5. Första 25 km var väldigt knixiga och långsamma med körning i en sk qued, uttorkad flodfåra. Blev omkörd av några hojar men inte alltför många fram till första tankstoppet vid 199km. En som körde om mig var Michael Lundberg som redan vid tankstoppet hade kört ca 30 min snabbare än mig. Kanske inte så konstigt då Michael vann hela etappen! Minns inte särskilt mycket av dagen mer än den var lång och stenig. Kan inte för mitt liv minnas hur bivacken såg ut eller vägen dit. Det var en lång och tuff dag, körtid 8h 42min och plats 10.

Dag 3 Icht till Mhamid. Ännu en lång dag längs en gammal Dakarsträcka till stor del på ett militärt område nära gränsen till Algeriet. Startade i kraftigt motljus i soluppgången, Henrik Rahm startade en minut bakom mig hade tydligen inget motljus för efter någon mil var han ifatt och förbi. En kilometer senare slår han ut med armarna och gör obscena gester mot sin tripmätare som har stannat (igen!) Henrik tar rygg på mig några mil men tröttnar på min låga fart så när en snabbare förare kör om oss hakar Henrik på ovetande om att han som körde om oss trogen var en av rallyts sämre navigatörer men körde fort. Henrik gasar för glatta livet för att hänga på och tar risker i dammet. När han kommer till tankstoppet och jag redan är där uttrycker Henrik ett visst mått av otillfredsställelse med situationen:). Henrik bestämmer sig för att frustrationen att åka sakta med mig ändå är bättre och vi kör tillsammans genom rallyts första sanddyner. Strax därefter tappar vi bort varandra när jag letar en WP. Jag åker till CP2 och väntar en stund men ingen ingen Henrik dyker upp, drar vidare med lite dåligt samvete. Det behövde jag inte ha, Henrik hade hittat WP och låg före mig i spåret tillsammans med min Dakarkompis Erik Klomp. De körde sedan vilse och Erik fick soppatorsk och Henrik kom en hel timme efter mig i mål. Det var riktigt tuffa ca 40 km med lös sand och riktigt djup fesh-fesh samtidigt som temperaturen hade stigit till över 35 C. Körtid 7h 34 min och nia på sträcken och åtta i totalen. Lundberg hade som vanligt hunnit byta om och äta när jag rullade in i bivacken.

Dag 4 Mhamid Loop. Kort men inte enkel sträcka på 202 km. En dag med sand, fesh-fesh och dyner.
Sträckan började med samma 30 km fesh-fesh som avslutade gårdagen. Gick dock lättare när man var utvilad, det flöt på rätt så bra, överlevde också dynerna utan större problem. Blev dock osäker vid en WP och fick snurra en del innan jag hittade spåret igen och förlorade en del tid. Mot slutet på sträckan fick jag sällskap med Tony Landh och vi var lite osäkra på en WP som sedan blev struken. Sliten i mål. 20:de man på sträcken med en körtid på 4h 19 min men lyckades ändå klättra till sjunde plats i totalen. Jag har ännu ingen strafftid för missade WP. Skönt att komma i mål tidigt och få vila en eftermiddag. Varmt som f-n, kom på att så länge funktions-t-shirten var fuktig kylde den bra.

Dag 5 Mhamid till Merzouga. 336 km med mycket blandad terräng, en riktigt rejäl rallysträcka som hade några kortare dynsektioner mitt på och som sedan avslutades med 12 km dyner genom Erg Chebbi. Dynerna gick ganska bra men de sista innan mål var höga och solen stod högt på himlen och gav inga konturer i sanden. Minns inte så mycket mer än att Tony Landh åkte om mig men måste ha kört fel för när jag kom till mål var bara Lundberg där och han hade i vanlig ordning hunnit äta klart innan jag dök upp. Trots att han hade kört soppatorsk 100m från mål och förlorat 10-15 min. Lundberg åker väldigt bra och ligger efter fem sträckor på 2:a plats knappt en timme efter ledande Mirjam Pol. Jag rullar in som 14:e hoj på sträckan och behåller min 7:e plats men det är tätt, skiljer bara 30min ner till 11:e plats. Hann med ett dopp i poolen och lite mat innan Badini och Henke rullade in med serviceekipaget. Mot kvällen blåste det upp till sandstorm men efter fem dagars rallykörning sover man trots sandstorm, fjorton generatorer, tre svetsar och ett par vinkelslipar som turas om med släggorna att försöka reparera rallybilar.

Dag 6 Merzouga till Matarka Totalt 500km med SS1 190km och SS2 165 km och med 140km transport däremellan. Började med 25km tvärsöver Erg Chebbi i tidigt morgon ljus. Vurpade efter 600-700m och fick sedan dynnoja som nästa höll i sig hela dynsektionen. Satte fast mig två gånger och fick gräva loss cykeln. Både Tony och Henrik passerade mig som ett möte. De åkte både bra idag och kom in topp sex. Mot slutet på första specialen var det några rejäla krascher, en buggy hade missat att det svängde över ett krön och spred hjulupphängningar över halva Marocko men båda klarade sig bra. I en qued alldeles innan mål på SS1 körde amerikanen Breuer ner med hojen i ett grävt hål (brunn) och slog sig rejält. På transporten blev det tid för lite mat, en lokal kaffe innan omstart på sen eftermiddag. SS2 var riktigt skojig körning, vädret hade slagit om och det var mot slutet på sträcken nästen lite kyligt. Rullade in i bivacken ca 11 timmar efter start och börjar bli lite sliten. Håller fortfarande 7:e plats och inga straff. Rahm åkte fort och klättrade från 15:e till 11:e plats. Tony plockade också någon placering och ligger nu 18:e, Björn kör stadigt och är kvar på 24:e plats. Anette är en bit efter på 32:a då hon tvingades vila en dag efter en framåtvolt över en dynkant. Kallt som satan på kvällen, alla kläder på under sommarsovsäcken, Lundberg sa att det var is på hans låda på morgonen.

Dag 7 Matarka till Saidia. 204 km special sedan 140km transport till Saidia.
En dramatisk dag i toppen. Mirjam Pol fick problem med hojen och förlorade hela sin ledning innan Erik Klomp offrade delar från sin cykel för att Mirjam skulle kunna fortsätta. Hon blev fyra, missade pallen med tre sekunder! Lundberg gasade ordentligt och tog in de åtta minuter han låg efter Gillen Vanderweyen och vann därmed Libya Rallyt med 2 min och 15 sekunder. Fantastiskt bra gjort!! Rahm hade åter en bra dag och körde in som fjärde man och klättrade till 10:e plats 3 minuter före undertecknad, som gjorde sitt enda navigeringsmisstag under rallyt och missade en WP och fick 30 min straff. Relativt tidigt på sträckan blev jag osäker när jag kom ut på ett öppet fält och kunde inte riktigt lokalisera mig i roadbooken. Jag fick efter en stund syn på en åkare långt bort som verkade säker på sin navigering. Jag satte kurs mot honom och måste då ha åkt utanför radien för WP. Annars flöt det på utan problem, sträckan var mycket naturskön med körning över gröna berg och dalar och genom små byar. Vid målgång var det lite extra fotografering innan det blev 140 km asfalt till hotellet i Saidia och prisutdelning och avslutningsparty men det är en annan historia. Sex av oss sju som startade kom i mål. Bara Enochsson’s Yamaha som drabbades av akut fesh-fesh överdos förhindrade att alla kom i mål.
Mikael Lundberg 1:a
Henrik Rahm 10:a och vinnare i klassen cyklar >10 år
Mikael Berglund 11:a
Tony Landh 17:e
Björn Magnusson 23:a
Anette Östelius 28:a
Per Enochsson 30:e
Ett fantastiskt gäng som alltid bjuder på sig själva och skrattet är aldrig långt borta även om förhållande är hårda.

Sist men inte Michael Badini och Henrik Finér som körde transporten från Sverige till Marocko och runt hela rallyt och hem igen. De hade ordning på grejerna även om vi förare inte hade det och det fanns alltid en hjälpande hand om man behövde det. Många varma tack till dem!!!!