Rally Tuareg 2012: rapport från Mikael Berglund

546363_10150901734788356_690743355_13091493_1393021950_n

Skribent: Mikael Berglund

Dag 1.

Trippen funkar inte, så jag tar rygg på brorsan. Vi kommer lite off-pist på första specialen, och broder kör ner i qued och bryter benet. Vi ringer emergency och väntar någon timme eller två på ambulansen, kör sen långsamt tillsammans till CP3. Kommer till Missour långt efter mörkrets inbrott och jag flyttar över ICO från Anders hoj till min. Kommer i bädd 02:30.

Dag 2.

Nerflyttad till Amatör, men jag pratar med ORGA så jag får komma tillbaka till Profi. Får dock starta absolut sist av alla MC. Äter mycket damm. Första specialen går bra, kommer ifatt Hasse, Jonas och Talonen på andra specialen. Vi är lite vilse ett tag förlorar kanske 10-15min. Flyter på bra tills slutet påhögfartsspecialen, två-hjulssläpp på 5:ans växel, när dammet lagts sig konstaterar jag att armar och ben fungerar, vänster hand är dock illa tilltygad. En japansk förare hjälper mig på benen, vi har en liten förvirrad diskussion åt vilket jag/vi kom ifrån. Det visar sig att japanen hade rätt! Han är nog lite orolig för mitt mentala tillstånd så han kör efter mig i sakta mak till nästa WP. Rullar i mål på en 35:e plats trots vilsekörning och krasch. Den kvällen är det 2xBerglund i medical room. En med brutet ben och en som får pekfingret hopsytt med fem stygn.

Dag 3.

Bestämde mig för att vila handen, nysydd och svullen,var det svårt att greppa styret. Byter några däck tillsammans med KTM-Peter som också har problem med händerna. Tillsammans hade vi två fungerande händer så däcksbytet fungerar. Runt lunch drog vi iväg för att kolla gänget vid tankstoppet vid CP3. Peter hade någon mysko inställning på GPS så vi kom lite vilse, efter ca 20 km går min motor tungt och skramlar, sekunder senare tvärstopp. Under gårdagen drog hojen av någon anledning olja, fyllde på ca 1liter under dagen. Detta hade totalt försvunnit ur mitt medvetande när vi drog iväg till CP3 så jag körde hojen torr på olja. Peter drar iväg för att leta Servicebil, jag var orolig, han hade lite bensin, ingen telefon och osäker på navigeringen. Han återkommer efter en timme, hade tankat men inte hittat CP3, åker tillbaka till depån. Jag får kontakt med Mattias via telefon, 4 timmar senare plockar han upp mig och hojen. Bra vilodag? Väl i depå får jag klartecken från ORGA att fortsätta på Anders hoj. Funderar dock om jag inte har fått nog många signaler från de högre makterna att jag inte ska köra Tuareg iår.

Dag 4.

Kingsstage. Jag kliver på en Husa 570 Rally för första gången. Rullar på skapligt på första varvet. Hjälper Björn Jansson att få kontakt med Orga, han har kört slut på sig och får inte gång hojen. Ser Talonen, Anette och Per några gånger under dagen. Kommer nästan hela andra varvet innan tidfristen går ut, plockas av vid CP9 efter sex timmars körning. Får tillgodoräkna mig CP9 eftersom jag hade hunnit dit om jag inte hade hjälpt Björn. 36:a på sträckan.

Dag5.

Dunerace. Fyra identiska varv med många CP placerade på dyntoppar. Kräver lite försiktig navigering på första varvet så man inte missar någon CP, sedan är det sandcross i tre varv. Avslutas med en rejäl hillclimb uppför Hausdune. Ser Talonen och Anette ofta på de två första varven. Har också lite missflyt med spårvalet på det snabba partiet på de två första varven. Sedan kommer en känsla av att ”fan-jag-kan-åka-dyner-det-är-inte-svårt” och de två sista varven går riktigt bra. Kommer fram till Hausdune med gott om tid innan respiten går ut. Åker upp till ansatsplatån, får lite goda råd av Björn Magnusson som har studerat backen en stund. ”Sikta mellan buskarna och håll sedan lite höger”. Får upp bra fart på fyran, trampar i trean i halva backen och inser jag kommer att fixa det. Tack vare Husan besegrade jag Hausdune, det vara bara 5-6 förare innan mig som hade kommit upp och kanske blev 10 innan dagen var slut som kom upp utan att åka utanför avspärrningsbanden, fan vad bra jag är!!!Hasse Jiredal hade åkt bra och satt på toppen och väntade när jag kom upp och strax efter kom Jonas Törn som också åkte bra efter att ha varit vilsen på första varvet. Jag kom in på 19:de plats direkt efter Hasse J.

Dag 6.

Då vänder vi kosa norrut igen. Från Merzouga till Missour, sträckan börjar med att vi korsar Erg Chebbi en sista gång sedan är det mycket snabbt till första CP. Jiredal i ledet framför, Jonas i mitt startled och Nils-Magnus i ledet bakom = full fart, egot gör sig påmint. Att korsa Erg Chebbi går bra ,självförtroendet på topp. Hade regnat lite över natten så det var en fuktig skorpa som ibland bar riktigt bra. Kommer till första SCP några sekunder innan Jonas, knäpper Jiredal på högfartsdelen. Har en fight med en Martini-pimpad 660 Rally som passerar mej två-tre gånger, han kör dock med italiensk navigering varför jag kommer före honom till CP1. Specialen gick bra, rullade in på 14:de tid. Träffar Rassle vid CP1, tar sällskap med honom resten av dagen som bl.a.innehåller Boiler Pass och Ravinen utan namn. Vi har bägge gott om bensin så vi skippar tankningen innan Boiler Pass för att komma tid så tidigt som möjligt för att undvika kö. Håller på att passera SCP som låg innan Boiler Pass! Rassle klotar lätt på vägen upp när han filmade mig. Sedan hjälper han mig att lyfta Husan som kilade fast mellan två stenar, själv slinker han upp utan större problem. Vi passerade Boiler Pass som nionde och tionde förare. Efter sedvanlig fotografering på toppen, cruisar vi vidare. Resten avdagen flyter bra, kör Ravinen utan namn med bra flyt, blir ”rånade” av kidsen på karameller och nötter vid en vätskepaus. Från CP6 till Missour öppnar sig himmelens portar och sista milen blir hala. Blöta och trötta anländer vi till depån, spänner torklinor, duschar och så småningom värms lite Turmat och livet återkommer.

Dag 7.

På med de blöta kläderna, inget vidare torkväder, fuktigt och dimmigt hela natten liksom på morgonen. Åter en lång dag framför oss med två tidsspecialer och några navigeringssträckor innan vi når hamnen i Nador. Får problem med dimman som slår igen glasögonen direkt i starten, pest eller kolera, glasögon på och dimmig syn eller köra utan i 100km/h bakom en stensprutande rallyhoj. Blir lite av och på innan dimman lättar och det gamla trivsamma dammet är tillbaka. Rassle körde 5 minuter snabbare än mig på den dryga timmen långa specialen trots att han har vurpat och slagit sönder GPS, bakbroms och klämt foten.

Det skulle visa sig att foten var illa skadad och Rassle tvingades välja asfaltsvägen till Nador. Det var inte Rassles år i år, körde klart snabbast av alla i Rally Raid Sweden men hade otur med krånglande insprutning, läckande tank och sedan denna vurpa. Det var en lång och kall transport till nästa special som har lite lurig navigering men allt flöt bra och jag gjorde inga misstag. Blev dock ganska slut i knopp och kropp efter sista specialen, kan ha berott på att det var första dagen jag inte hade Vitargo-dryck i Camelbaken utan bara vatten. Tryckte i mig några muffins, youghurt och lite läsk vid tankuppehållet och efter en stund kändes det bättre. Träffade Jiredal och Törn vid CP:n innan sista navigeringssträckan, de tyckte jag var stressad så de lät mig åka i mitt eget tempo. Inga problem resten av dagen, förutom att jag hamnade efter tre bilar som åkte nog fort för att vara svåra att köra på en väldigt dammig sträcka och svor långa tirader innan de till slut bestämde sig för att släppa förbi mig. Träffade serviceteamet på MacD i Nador och senare lastar vi lastbilen och bordar färjan tillbaka till Almeria. 19:de plats dag 7.

Dag 8.

Fin turistcruising i bergen ovan Mojacar efter att först ha tankat hojen och käkat den traditionella frukostmackan med Pata Negra på motorvägshaket utanför Almeria. Har sällskap med Björn Jansson och Tolan i bergen, alltid lika fascinerande och skräckinjagande vyer och stup. Sprintcross i 4 min och 17 sekunder sedan är rallyt slut. Jansson skrämmer bra fart på mig så jag får 6:e bäste tid delad med Jonas Törn, Jansson fick 8:e. Solar och slöar innan vi kör kortege till målet där burn-planka, pilsner och allmän glädje väntar. Kom till slut på 43:e plats efter att ha varit nere på 75:e efter dag 3.